zaterdag 1 juni 2013

BEATRIX


Koningin Beatrix, enfin, formeel thans Prinses Beatrix,  mag dan wel verdwenen zijn
van de vonnissen en arresten met de bekende header"In Naam der Koningin", maar dat neemt niet weg
dat ze niet weg is van het toneel. Abdicatie betekent geen opzoutificiatie. Gelukkig niet.
Amper uit haar ambt teruggetreden was onze voormalige majesteit al weer waar te nemen bij de opening van diverse kunst-evenementen.

Kijk, ik steek het niet onder stoel of banken, ben gek op kunst. Kunstwerken kunnen me echt raken.

Maar als er 1 ambassadrice was van de beeldende kunsten en podium kunsten was het Beatrix wel.
Wat is er nou mooier dat je Koningin de kunsten en dus de kunstenaars en de de auteurs een warm hart toedraagt. Uit de wandelgangen heb ik vernomen dat Beatrix ook het auteursrecht een warm hart toedroeg en toedraagt .  Ze hield van kunstenaars, de paradijsvogels in,  en het geweten van onze samenleving, wars van populisme liet ze op haar manier er toch van weten wat ze er van vond, want onze majesteit was geen "katje om zonder handschoenen aan te trekken".  Ooit heb ik zelf met de vorstin een onschuldig aanvarinkje gehad. Maar wees gerust, ik ben haar even graag blijven zien.
Net zoals ik kan de majesteit ook wel eens slecht geslapen hebben. Nou dat heb ik geweten.

Ik sta de Majesteit rustig te fotograferen in Straatsburg, Frankrijk, tijdens een plenaire zitting van het Europees Parlement.  Toen ik nog fotografeerde was ik niet het het type paparazzi. Leden van de Koninklijke Familie heb ik altijd ten gronde geweigerd tijdens hun prive-momenten te fotograferen.
Moge deze mensen ook een beetje privacy hebben ?

Neemt niet weg dat ik haar bij een officiële gelegenheid zoals hier in Straatsburg gewoon vereeuwigde
terwijl ze het Europees Parlement toesprak. Ja de vorstin en ik delen niet alleen de voorliefde voor kunst maar ook de voorliefde voor de Europese Unie en de noodzaak van beiden in onze samenleving.
Ondanks dat we wat dat betreft op de zelfde lijn liggen, brak er iets in onze denkbeeldige professionele relatie. Tijdens de plenaire zitting van het Parlement klikte ik er rustig op los....... zonder te flitsen.

Tijdens de bijeenkomst achteraf, kreeg ik via mij bekende medewerker van Buitenlandse Zaken te horen dat de Majesteit er zich aan had geërgerd dat ik de hele tijd in haar gezicht had geflitst.......
maar ik had geen flitser op mijn camera tijdens de zitting in het parlement.  Ietwat beledigd
en aangedaan antwoordde ik even sneller dan het protocol toeliet en wat luider dan wenselijk geacht was met de woorden " Als Hare Narigheid slecht geslapen heeft, mot ze het ff op een nader uitwerken
maar niet op mij".  Het incident had enig gelach tot gevolg her en der en wat boze blikken van enkele mensen die er toe deden maar tegelijkertijd beseften dat ik eigenlijk een hele lieve jongen ben die nog geen vlieg kwaad doet en mensen niet opzettelijk te kakken zet.

Enfin het was maar een incident, maar ex-Majesteit, ik heb u altijd weten te waarderen, en wat betreft dat akkefietje in Straatsburg, dat praten we onder het genot van een kopje koffie ergens somewhere, al is het in de nooit komende tijden, nog wel eens gezellig uit.

Ik ben blij dat Beatrix nu de tijd heeft om zich wat meer toe te leggen op haar beeldhouwkunst, zoals haar vader Prins Bernhard dol was op het maken van films, en Prins Claus gek was op fotograferen.


Tekst: Copyright Peter-Vincent Schuld






Koningin Beatrix, nu Prinses Beatrix, in het Europees Parlement in Straatsburg. Foto"s: Peter-Vincent Schuld

Geen opmerkingen:

Een reactie posten