zondag 2 juni 2013

NEW YORK WILLIAMSBURG BRIDGE


Al weer vele vele jaren en relaties terug naderde het paasweekeinde. Een familiebijeenkomst bij de ouders van mijn ex stond op de agenda, dus alle reden om er tussenuit te knijpen.

Lieve mensen hoor, geen kwaad woord over ze, echt niet, maar enkelen van de aanpalende familieleden zijn, laat ik het zo zeggen, redelijk simpel van geest en je kunt niet verder komen
dan een gesprek over voetbal of over de familie. Laat ik nou in beiden net niet geïnteresseerd zijn.

Het zal mij een zorg zie wie wat voor werk doet, in wat voor huis ze wonen, met wie ze het doet en wie dit weekend gewonnen heeft. Ik had destijds een kameraad wonen in New York, een kunstenaar wiens werk ik tot op de dag van vandaag bezit en waar ik bijzonder blij mee ben.


De Williamsburg Bridge in New York. Foto's Peter-Vincent Schuld

Enfin, ik belde hem op vrijdagavond op en vroeg hem of hij wat op de planning had staan voor zaterdagavond? Nee zei jij, wou je dan terugbellen of zo.  "Ik kom even langs als je het goed vindt".
Zo gezegd zo gedaan, ik boekte een ticket en vloog de volgende dag naar New York.

Ik was er nog nooit geweest, dus alle reden om even van de dagen te genieten en vooral veel te fotograferen. Wie een beetje geïnteresseerd is in Amerikaanse stedelijke architectuur, musea en andere creatieve uitingen moet in New York geweest zijn.  Mijn maat woonde aan de andere kant van de East River, de zogenaamde Lower Eat Side van Brooklyn, zowat tegen de pilaren aan van de Williamsburg Bridge. Ik kwam in de avond aanzetten en we besloten naar down town Manhattan te lopen en wel over de Williamsburg Bridge. Ik had die avond de camera maar even "thuis" gelaten. Ik wou even de sfeer proeven zonder die loodzware NIKON bodies en lenzen. We klommen de trappen op en voor mij doemde een enorm metalen bouwwerk op. Imposant, innemend, overweldigend.

Met de bouw van de brug werd aangevangen in 1896 en werd afgerond in 1903. Ontworpen door de beroemde architect Henry Hornbostel en technisch vorm gegeven door ingenieur Leffert L. Buck en geassisteerd door Holton D. Robinson. Als we het over historische bouwkunst hebben die inspireert tot nog meer kunstvormen, dan was het deze brug wel.

Ik liep bij nacht over de brug, en allerlei schier poëtische gedachten begonnen zich van mij meester te maken. Williamsburg Bridge, vertel mij uw verhalen. Hoeveel mensen hebben de sprong naar de eeuwigheid gewaagd door van uw ferro corpus te springen, hoeveel mensen kwamen na u betreden te hebben met eeuwige gevoelens van angst te zitten, hoeveel mensen zijn a achter uw donkere pilaren beroofd. Hoe hard was het staal voor geliefden die hun relatie beëindigden, hoe zacht was uw staal voor hen die elkaar de eerste kus gaven. Oh Williamsburg Bridge,  Meccanoistisch bouwwerk, zie door de kieren van metalen platen die East River lopen, hoe diep is diep, hoe hoog is hoog. Hoe vaak neigde de metaalmoeheid, nadat zovele auto's, vrachtwagens, mensen en metrostellen uw stalen lichaam betraden en belastten. Hoeveel gedachten lagen er aan uw geboorte ten grondslag, hoeveel tekeningen werden er getekend. Williamsburg Bridge, welke beroemdheden gaf u inspiratie. Een kunstwerk dat kunstwerken deed ontspruiten.

Tekst: Copyright Peter-Vincent Schuld




Geen opmerkingen:

Een reactie posten