zaterdag 15 juni 2013

VIVE LA FETE, ZONDER GRATIS PRET


Ik werkte destijds nog als fotojournalist o.a. voor de Telegraaf.

Ik krijg een belletje, of ik op zaterdag even naar Gent wilde rijden om een band te fotograferen voor de zondagskrant.  Ja geen probleem. Ik had al eens van ze gehoord en ik kende ze als een totaal
van God los groep, en tak, ik kan dat ergens wel waarderen. Zoals je hieronder ziet, het is me een alleraardigst zootje, waarvan er echt leuke beelden te maken zijn.

De verslaggeefster Beertje van Beers ( ja inderdaad, die alleraardigste schone dame) vervoegde het gezelschap en de shoot ging van start. Gewoon mijn werk gedaan, koffietje gedronken en terug naar huis.  Foto's in de krant, rekening ingediend, keurig betaald. Tot zover geen issue.

Op een zeker moment kreeg ik een belletje. En dame van het management, of ik de beelden even kon mailen?

Ok, waarop ik vraag; Waarvoor willen jullie de foto's gebruiken en naar wie kan ik de rekening sturen?

De dame reageerde verbolgen "Hoezo betalen".... de foto's zijn voor de krant gemaakt willen ze ook gebruiken voor onze site? Oh ja ?  Da's ok, maar dan ga je wel betalen. Ik bepaal wie mijn foto's openbaar maakt en ook onder welke voorwaarden en tarieven. Nou dat vond mevrouw, die een redelijk arrogante toon aansloeg van de zotten. Ik heb haar maar even snel te kennen gegeven dat haar attitude mij niet aanstond en dat ze de foto's niet eens kreeg al zou ze er voor willen betalen.

Wat mij vooral stoorde is dat mevrouw dacht dat ze sowieso gratis tot openbaarmaking mocht overgaan
door bij mij de foto's "op te vragen".

Er bestaan ook kouwe kermissen en daar is de dame toen van thuis gekomen.


Tekst: Copyright Peter-Vincent Schuld




De Gentse "van-god-los-band- Vive La Fete, foto's Peter-Vincent Schuld

Geen opmerkingen:

Een reactie posten