maandag 3 juni 2013

IK KAN OOK BEST HEEL VRIENDELIJK ZIJN.....


IK EET U NIET OP HOOR ! Foto: Inse Weyns

Ik weet het, ik weet het, ik weet het.... in kan verbaal redelijk exploderen. Als ik de behoefte heb om iemand de waarheid te zeggen zal ik het zeker niet nalaten en dat kan er best wel eens heftig aan toe gaan. Ik heb ook graag dat mensen dat mensen mij aankijken als ze tegen me spreken of als ik woord tot hen richt.  Ik had ooit eens een sterk verschil van inzicht met een Portugese buurman. Door zijn zonnebril heen zag ik dat hij naar alle kanten keek behalve recht in mijn ogen, en ik was zijn leugentjes een beetje beu. Ik kan er niks aan doen. Ik heb die namaak-merkzonnebril van zijn tronie getrokken en gezegd "kijk me aan als ik tegen je spreek" waarop de man uiterst verbouwereerd en ontdaan reageerde.  Maar als ik heel eerlijk ben, vind ik het helemaal niet leuk om vlijmscherp uit de hoek te komen.  Soms moet het, maar liever niet. Negatieve energie en allerlei toestanden, maar bovendien
het is gewoon helemaal niet fijn om "verbaal gewapend"  te zijn. Liever een goede inhoudelijke discussie. Vandaag had ik ook zo'n discussie met iemand die inbreuk had gepleegd op het auteursrecht van een fotograaf. Achter de man zat een heel verhaal, dat te persoonlijk is om hier neer te schrijven.
Ik kan alleen maar zeggen dat deze man herhaaldelijk was bedreigd omwille van zijn geaardheid.
Of de man nou inbreuk heeft gepleegd op iemands auteursrecht of niet, dat is niet relevant. Maar bedreigingen zijn"not done". Zo'n gesprek krijgt opeens een heel andere wending. Niet om te roddelen of oneigenlijk privé-informatie te verwerven, maar gewoon omdat ik geïnteresseerd in en begaan ben met  mensen. Ik heb er onderhand al weet ik hoeveel stukjes aan gewijd "Houd op met escaleren AUB", ga communiceren, verplaats u eens in het denken van een ander en laat dat begrip ook blijken, en vooral acteer niet, als je het niet meent, doe het dan niet. Ik heb het ook moeten leren want ik was bij tijd een wijlen in sommige situaties een vlijmscherpe hufter.  In contacten met andere juristen en advocaten, blijkt nog steeds dat menigeen juridisch tot aan de tanden gewapend aan de andere kant van de tafel of telefoon zit. Vaak moet ik meteen denken aan mijn geliefde comedy van vroeger "ALF", met zijn befaamde woorden "ease up brother".

Nu de tegenstellingen in het land van auteursrecht zo sterk zijn, zijn communicatieve eigenschappen vereist. Tja, er is 1 advocate ergens in Nederland die me dat al herhaaldelijk aan mijn verstand probeerde te brengen, en ze had toch gelijk :-).

Nu worden er in de komende tijd wereldwijd heel wat meetings belegd tussen partijen inzake geschillen of problemen met betrekking tot het intellectuele eigendom. Soms in alle stilte achter de schermen, soms met media-aandacht.  Er staan namelijk in de wereld van de technologie-reuzen heel wat dingen op stapel die nader uitgewerkt moeten worden, ook qua juridische aspecten. Een jaar geleden kwam  een boek uit "Kindness works in business". Geschreven door iemand van wie je het niet zou verwachten. De oud 4-sterren generaal en voormalig Amerikaans minister van Buitenlandse Zaken Colin Powell schreef en sloeg de plank daar helemaal niet zo mee mis. Ik heb nog geen tijd gehad om de man zijn boek te lezen. Er liggen nog veel te veel scherp aangezette conclusies, dagvaardingen, vonnissen en arresten die ik moet lezen. Maar eigenlijk zou ik die hele stapel eens even terzijde moeten gooien en gewoon een lezen wat deze generaal buiten dienst er van denkt.


Tekst: Copyright Peter-Vincent Schuld

De Amerikaanse oud-minister van Buitenlandse Zaken en 4 sterren generaal buiten dienst Colin Powell, tijdens een
NAVO meeting in Reykjavik, IJsland. Foto: Peter-Vincent Schuld

Geen opmerkingen:

Een reactie posten