zondag 12 mei 2013

IS EEN WEDERPARTIJ EEN VIJAND?  PROBEER TE BEMIDDELEN !

Als een rechtsvraag wordt voorgelegd aan de rechter brengt dit vaak emoties en gevoelens van boosheid met zich mee zowel bij degene die de zaak bij de rechter aanbrengt als wel bij degene die gedaagde is.

Voor veel mensen is het juridisch taalgebruik onbegrijpelijk en heeft een dagvaarding het effect
van een kogel die je wellicht niet kunt ontwijken.

Ik ben daarom ook een groot voorstander om alles in het werk te stellen om een kostbare rechtsgang te voorkomen.  Zeker in het geval van auteursrechten.

Niet zelden kom je "wederpartijen" tegen die zich van geen kwaad bewust zijn dat zij een onrechtmatigheid begaan hebben. Ondanks alle voorlichting en media-aandacht is de boodschap
op een of andere manier voorbij gegaan.

Zaak is dat je zoveel als mogelijk probeert te bemiddelen om een probleem uit de wereld te helpen als dit zich voordoet. Mensen moeten nu echt wel bijgebracht worden dat inbreuk maken op het auteursrecht volstrekt ongeoorloofd is. De toonzetting kan ook anders.

In deze ben ik gehouden een mea culpa aan te slaan. Ik was voorheen echt wel iemand die brieven schreef die er niet om logen en meer weg hadden van een Proces-Verbaal dan het aanschrijven naar aanleiding van een geconstateerd auteursrechtelijk probleem. Ik lag niet zelden al op ramkoers alvorens de posities van wederpartijen nog maar duidelijk waren. Volstrekt in lijn met de wet, maar menselijk ligt het wat gevoeliger.

Zelfs wanneer je er ondanks alles niet uitkomt en je moet een rechter vragen om een oordeel dan nog is in mijn ogen de wederpartij niet per definitie de vijand. Niet zelden krab ik me achter de oren als ik de verweerschriften zie van advocaten die een wederpartij vertegenwoordigen. Niet bereid om het standpunt van de eisende partij eens te toetsen aan de wet en bestaande rechtspraak, en soms verdenk ik sommige advocaten er van er op uit te zijn om er op los te procederen, ongeacht de kosten die dit voor hun client meebrengt.

Mijn advies: Ga vooral het gesprek aan, probeer "on speaking terms" te blijven
en als het al zover komt dat er gedagvaard moet worden, laat de Rechtbank op zijn minst weten
dat dit gebeurd is na ettelijke pogingen om er onderling uit te komen en dat je het betreurt dat je tot dagvaarding bent moeten overgaan.

Boosheid lost niks op, blijf kalm en ga met elkaar in gesprek. Foto: Peter-Vincent Schuld



Copyright: Peter-Vincent Schuld

Geen opmerkingen:

Een reactie posten